Hoe verander je een gewoonte?

Nieuws, Ontspanning
Wist je dat 40% van ons gedrag zich dagelijks herhaalt? Routine maakt een groot deel uit van onze dag en in die routine ligt de sleutel tot een vitale levensstijl. Want verander jij jouw dagelijkse gewoonten, dan verander jij jouw leven! Gebruik dit in je voordeel en zorg ervoor dat in je routine zoveel mogelijk standaard gezond gedrag zit.
Door stap voor stap kleine veranderingen te herhalen, wordt je nieuwe gedrag een routine. Vervolgens wordt het hersencircuit van deze routine sterker. Je merkt dit doordat je steeds minder hoeft na te denken (en je die appel vanzelf pakt, i.p.v. dat koekje).

Maak je doel SMART (en vooral ook specifiek)
Wanneer je een doel wilt bereiken, zul je dus je gedrag moeten veranderen. Dit gaat je niet lukken wanneer je dit doel te breed omschrijft.

Stel je voor, je hebt als doel: “Ik wil gezonder eten en drinken.” Dat is een té breed omschreven doel. Maak het concreet!

Voorbeeld: “Elke ochtend eet ik zelfgemaakte havermoutpap met een stuk fruit”. Zo maak je van een algemene categorie een concrete actie die leidt tot gedragsverandering, en daarmee tot resultaat.

Wil je in actie komen? Plan een workshop of volg samen met je collega’s een challenge week!

Wat is beter: meerdere kleine maaltijden of 3 grote maaltijden per dag?
CZ kiest voor samenwerking met Fitter Nederland

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.