Wat is beter: meerdere kleine maaltijden of 3 grote maaltijden per dag?

Deze vraag kunnen we eigenlijk het beste beantwoorden aan de hand van je bioritme. Dit is een soort interne klok die regelt wanneer bepaalde processen en systemen in je lichaam actief worden. Je bioritme heeft namelijk een belangrijke link met je voedingspatroon.

Simpel verwoord: als je altijd om 12.00 uur eet, krijg je standaard om 12.00 uur een hongergevoel. Een onregelmatig eetpatroon kan ervoor zorgen dat je op tijden eet waarop je lichaam niet is ingesteld op het verteren van voeding.
 
Een verstoring van je “eetlust bioritme” leidt tot meer honger!

Eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit hoe vaak per dag je eet. Het belangrijkste is regelmaat. Met andere woorden: elke dag 4 keer eten is net zo goed als elke dag 6 keer eten, zolang je de hoeveelheden hierop afstemt en niet de ene dag 6 keer eet en de andere dag 3 keer.

WAT WERKT VOOR MIJ?
Er zijn wel een aantal dingen die je kunt overwegen om voor jezelf de juiste maaltijdfrequentie te kiezen. Heb je sneller de neiging om te snacken en snaaien, dan kan 6 keer per dag beter werken om ervoor te zorgen dat je alweer je eigen snackbakje klaar hebt staan op het moment dat de koekjestrommel verleidelijk wordt.

Ben je veel onderweg, dan kan het handig zijn om minder vaak te eten. Als je vaak last hebt van energiedipjes, kan regelmatiger eten een goede keuze zijn. 

Meer leren? Boek een workshop met je collega’s of ga aan de slag met onze vitaliteitscoach!


Houd een koffiepauze met je collega's (Fika) om je werk of dagelijkse bezigheden te onderbreken.
Fika
Hoe verander je een gewoonte?

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.