Zes tips voor minder stress en meer werkplezier

Nieuws, Ontspanning

Als we in staat zijn stress te reduceren kunnen we ons verder ontwikkelen. Er is meer ruimte voor creativiteit, zelfreflectie en het stellen van nieuwe doelen. Tony Crabbe bedrijfspsycholoog zegt zo mooi; Vernieuwing en creativiteit vinden hun oorsprong in lege momenten”. Zodra we geleefd worden door onze takenlijst blijft ontwikkeling uit.

Crabbe schetst hoe het leven er vandaag de dag voor werkende mensen uitziet. “E-mail checken tijdens het ontbijt, onophoudelijk onderbroken worden, al telefonerend thuiskomen, kinderen het bed in werken, nog even de mail bekijken, geen tijd voor een boek, of om een vriend te zien, geen zin om te sporten, liever een glas wijn of twee, een rusteloze nacht en de volgende dag begint het opnieuw: de eerste blik gaat naar de telefoon op het nachtkastje. Met als resultaat het knagende gevoel tekort te schieten ten opzichte van partner, kinderen, vrienden, familie, de echte carrièredoelen, de eigen gezondheid, de eigen idealen.”

Drukte houdt drukte in stand

Opvallend is dat het gevoel te moeten vechten tegen het ‘teveel’ niet eens te maken hoeft te hebben met een feitelijke toename van het aantal verplichtingen. Drukte houdt drukte in stand en rust geeft een gevoel van leegte. Crabbe zegt ook dat drukte de aandacht wegtrekt van alles wat écht belangrijk is.

Willen we werken aan groei, ons talent optimaal benutten en beter presteren, dan is het bittere noodzaak om taken niet alleen met aandacht uit te voeren, maar ook rust in te plannen.

Waar start je om je drukke patroon te doorbreken?

  1. Time management is niet de oplossing, maar wel noodzakelijk: start met het maken van een today list (i.p.v. een to-do list). Wat ga je vandaag voor elkaar krijgen en wat doe je morgen?
  2. Werk in blokken van 30 tot maximaal 60 minuten. Kom daarna in beweging om je hoofd weer scherp te krijgen.
  3. Doe niet te veel tegelijkertijd. Werk en communiceer met aandacht.
  4. Ontwikkel een ontbijt- of avondritueel (met je gezin/partner).
  5. Bouw je dag af. De laatste twee uur voor het slapen gaan ontspan je met een boek, kaarslicht, een goed gesprek.
  6. Reduceer prikkels, start met het gebruik van je smartphone. Wees je bewust: is het nu echt nodig om (alweer) mijn mail/Facebook/app’s te bekijken?

Wil je meer leren over dit onderwerp? Ontspan met het boek van Tony Crabbe ‘Nooit meer druk’, of plan een informatieve lezing met je collega’s.

Het verminderen van stress, mindfulness en talentontwikkeling zijn altijd vaste onderdelen van ons vitaliteitsprogramma.

Redactie: Marije

main_marije

Tip van de dag: zo slaap je als een roos!
Tip van de dag: creëer focus!

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu