Met meer energie opstaan tijdens wintertijd

Wintertijd komt eraan: 5 tips voor meer energie

Nieuws, Ontspanning

Aankomend weekend gaat de klok een uur terug omdat de wintertijd ingaat. Dat betekent dat je zondagochtend een uurtje langer kunt slapen! Helaas zorgt de winter er ook voor dat het ’s ochtends weer donkerder wordt en dat uit je bed komen moeilijker kan zijn. Maar geen zorgen: we geven je 5 tips waardoor je op donkere winterdagen met meer energie opstaat!

Wintertijd

Wist je dat een ‘permanente’ wintertijd goed zou zijn voor de stabiliteit van ons bioritme en daarmee voor onze gezondheid op lange termijn? Het komt er in het kort op neer dat de wintertijd het meest ‘natuurlijke’ is voor het menselijk lichaam. De zomertijd is een kunstmatige tijd, waarbij de klok niet gelijk loopt met het daglicht en ons natuurlijk ritme. Dit heeft nadelige gevolgen voor ons slaap- en waakritme, waardoor we ons vermoeider kunnen voelen. Wil je er meer over lezen? Check dat dit artikel van het RIVM.

Je weet nu dat de wintertijd goed is voor onze gezondheid. Toch hebben veel mensen er moeite mee dat de ochtenden steeds donkerder worden. We herkennen dit maar al te goed, daarom hierbij 5 tips om tijdens de donkere wintermaanden makkelijker en met meer energie op te staan:

  • Wake- up Light
    Opstaan als het nog donker is kan een uitdaging zijn. Die piepende wekker/telefoon naast je bed doet je humeur al geen goed, maar als je dan ook nog eens je ogen opendoet en het nog voelt als nacht, dan is niet zo gek dat je vervolgens een ochtendhumeur hebt. Herken je dit? Overweeg dan eens de aanschaf van een wake-up light. Deze simuleert een zonsopgang, waardoor wakker worden makkelijker is: je staat namelijk op met helder, wit licht. Dat doet je humeur gelijk goed!
  • Snoozen…?Langer blijven liggen maakt het alleen maar moeilijker om je bed uit te komen. Stop daarom met snoozen. Je zult merken dat het na een paar dagen steeds makkelijker wordt om dit niet te doen en gelijk op te staan.
  • Even bewegen
    Direct in beweging komen stimuleert je lichaam om wakker te worden. Kom uit je bed, doe een paar stretches en kniebuigingen en je zult merken dat je direct minder slaperig bent. En dat brengt ons bij de volgende tip, die hier perfect op aansluit.
  • Lievelingsliedje
    Kies een opwekkend nummer waar je direct positieve energie van krijgt, en stel deze in als wekker. Kies iets waardoor je direct in beweging wil komen!
  • Slaap voldoende
    Een open deur, maar: uitgerust opstaan begint met voldoende slapen. Ook al is het ’s avonds op de bank nog zo gezellig, ga tóch op tijd je bed in. De volgende ochtend voel je je een stuk beter.

De weg op

Moet je maandag na het ingaan van de wintertijd de weg op, wees je er dan van bewust dat het ’s avonds eerder donker is. Dit zorgt er elk jaar weer voor dat de avondspits drukker en chaotischer is dan gebruikelijk. Misschien kun je hier rekening mee houden in je werktijden, door iets eerder of later te vertrekken en de ergste drukte zo te vermijden.

bevlogenheid binnen je werk en je team
Bevlogenheid in je werk
Onze collega heeft haar huisdier op het werk: het hondje Lola
De voordelen van een huisdier op het werk

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.