De zonnebloemen staan symbool voor meer energie

Vitaler en meer energie!

Nieuws, Ontspanning, Voeding

Vandaag, dinsdag 25 september, is het Nationale Vitaliteitsdag. Dit is een mooie gelegenheid om stil te staan bij de vraag: hoe word ik vitaler? Wij geven 3 tips om meer energie te krijgen.

1. Verban suiker uit je alledaagse eetpatroon.
2. Beweeg, beweeg en beweeg.
3. Stel doelen waar jij gelukkig van wordt.

1 Suiker, de energiekiller

Vitaler zijn en meer energie krijgen, start met het minderen van suiker. Wil je weten waarom en er meer over leren? Check onze special Gezonde Voeding.
Suiker schrappen is makkelijker dan je denkt. We helpen je op weg met de volgende tips:

– Drink geen suiker in je thee of koffie, en laat frisdrank staan.
– Vervang alle ongezonde snacks voor gezonde variant. Denk bijvoorbeeld aan een handje ongezouten noten, wortels, appels, tomaatjes, komkommer, handje rozijnen, een cracker hummus, banaan of een bakje yoghurt.
– Controleer de verpakkingen van wat je wilt eten. Check de video van onze collega Marloes die uitlegt hoe je etiketten leest.
– Vermijd kant-en-klaar-voedsel (bron van suikers) en bereid je maaltijden voor. Zorg dat je aan het begin van de week een koelkast hebt die gevuld is met gezonde producten, waarmee je de hele week vooruit kan.
– Het is absoluut oké om af en toe van iets zoets te genieten, bijvoorbeeld op een feestje of een dag in het weekend. Verban de suikers alleen uit je dagelijkse eetpatroon.

2 “Ik heb al de hele dag gewerkt en heb geen energie meer, sporten zit er niet meer in…”

Herken jij jezelf hierin? Wij gaan dit excuus ontkrachten. Je hebt namelijk minder energie als je niet beweegt. Door ’s avonds nog naar de sportschool te gaan of een stuk te wandelen tijdens de lunchpauze, neemt je energiepeil juist toe. Je zult lekkerder in je vel zitten en sporten leuker gaan vinden. Je wordt minder snel gestrest en je concentratievermogen en focus verbeteren.

3 Waar word jij gelukkig van?

Schrijf voor iedere week drie doelen op die je gezonde energie geven. Leg de lat niet te hoog! Laagdrempeligheid vergroot de kans van slagen op langere termijn.
Plan deze drie doelen in je agenda of plak ze op de koelkast of op een deur. Het is belangrijk dat je tijd in jezelf investeert. We zijn altijd druk en bezig. Iedereen ervaart het gevoel van ‘moeten’. Wat jou écht goed doet en wat niet ‘moet’, vergeten we vaak. Maar dit zijn juist de momentjes waar we gelukkig van worden en energie van krijgen!

Voorbeelden van doelen zijn:

– Maandagavond om 20.00 ga ik naar yoga.
– Donderdag maak ik tijdens de pauze een wandeling.
– Dinsdag neem ik gezonde maaltijden mee naar het werk.

Kan jij aan het einde van de week de drie doelen afvinken? Goed bezig! Een extra cadeautje is het fijne gevoel dat jij je voornemens bereikt hebt, dit vergroot je wilskracht. Vier je succes door te genieten van een kleine (gezonde) beloning.

Plan je werkdag, zo doe je dat!
Tips voor vegetarisch eten

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.