Tips om dit weekend je slaapschuld weg te werken

Nieuws, Ontspanning

Een slaapschuld bouw je op wanneer je niet voldoende slaap krijgt. Geschat wordt dat mensen gemiddeld een uur te weinig slapen per nacht. Tel je dit op gedurende een werkweek, dan ga je het weekend in met een tekort van 5 uur. Om dit te compenseren is het belangrijk om meerdere dagen wat eerder naar bed te gaan (30 tot 60 minuten). Met uitslapen los je geen slaapschuld in, omdat slaap in de ochtend vooral uit REM-slaap bestaat en niet uit (noodzakelijke) diepe slaap.

Je ‘schuld’ kun je als volgt uitrekenen.

A = Hoeveel slaap heb je nodig om je uitgerust te voelen? (Kun je je dat al niet meer herinneren, ga dan uit van het gemiddelde van 8 uur. Voor 9 op de 10 mensen is dit het minimum.)
B = Hoeveel slaap je per nacht?
Bereken nu je schuld volgens de volgende formule: (7xA)-(7xB) = slaapschuld op basis van een week.

Wanneer moet je je zorgen gaan maken?

Bij een slaapschuld van meer dan 10 uur per week rinkelen alarmbellen: dit ‘werk’ je niet zomaar weg. Tot 10 uur kun je eenvoudig oplossen: slaap in het weekend 3 tot 4 uur extra, door eerder naar bed te gaan of door een ‘powernap’ te plannen. Pak daarna dagelijks 30 tot 60 minuten extra slaap aan het begin van de nacht. Blijf dit volhouden om te voorkomen dat je weer een schuld opbouwt.

Meer leren over slaap? Plan een 4 weekse of onze challenge 7 days of Sleep met je collega’s!

ESF Subsidie; wees er snel bij!
Tip van de dag: overleg beter!

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.