Tip van de dag: in slaap vallen

Tip van de dag

Heb je moeite om in slaap te vallen? Ga je onrustig naar bed en rol je vervolgens nog minuten zo niet uren langs alle hoeken van het bed? Met deze tips zul je gemakkelijker in een relaxte staat komen. We noemen het niet voor niets: in slaap ‘vallen’. Het moet vanzelf gaan, je moet je eraan overgeven.

Ons lichaam is nog in een actieve staat van alle impulsen en stress van overdag. In plaats van tot rust te komen als het donker wordt, zetten we s’ avonds vaak de televisie aan. Hoewel dit ontspannend voelt, blijft ons lichaam actief. Door het felle licht krijgen onze hersenen het idee dat de zon nog schijnt, waardoor het ons lichaam niet de kans geeft naar de nacht toe te werken. Met als gevolg: een lichtere slaap en een moe gevoel bij het ontwaken.

Maak minstens een half uur voor het slapen jouw omgeving donker (eventueel een klein lichtje om te lezen) en probeer naar een relaxte staat toe te werken. Dit kun je ook doen door bijvoorbeeld een warm bad te nemen of ontspannende stretches te doen. Eenmaal in bed verleg je de focus naar een kalme, langzame ademhaling vanuit de buik; 5 tellen in, 5 tellen uit. Herhaal dit 10 keer en je zult merken dat je soms de 10e ademhaling niet eens meer haalt. Succes!

Hoe beweeg je 2 uur per dag met een zittend beroep?
Dé core oefening voor op kantoor

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu