Het geheim van ‘The Blue Zones’

The Blue Zones’, de plaatsen waar mensen langer, gezonder en gelukkiger leven. De gemiddelde leeftijd die hier bereikt wordt ligt tussen de negentig en de honderd jaar. Er zijn vijf blauwe zones: het Italiaanse eiland Sardinië, Okinawa in Japan, Loma Linda in Californië, Nicoya in Costa Rica Penisula en het Griekse eiland Ikaria.

Wat is het geheim van de bewoners uit ‘The Blue Zones’? Negen dagelijkse leefstijlgewoontes zorgen voor een langer, gezonder en gelukkiger leven.

Kies voor natuurlijke beweging

Jezelf helemaal afbeulen in de sportschool, is helemaal niet nodig volgens de ‘Blue Zoners’. Zij komen aan hun lichaamsbeweging gedurende de dag. Het hoort bij hun alledaagse bezigheden. Denk aan: overal wandelend heen gaan, altijd de trap nemen en tuinieren. Mechanische middelen zijn beperkt, dus alles wordt met de hand gedaan.

‘Ikigai’

Met dit Japanse begrip wordt een doel in je leven aangeduid; de reden waarvoor je wakker wilt worden. Met de nadruk op ‘wilt’. Je bed uit moeten voor je baan, is iets anders. Bewoners van ‘the Blue Zones’ nemen ook de tijd voor rust en ontspanning tijdens hun dagelijkse bezigheden.

Reduceer stress

Stress hoort bij het leven, ook voor ‘Blue Zoners’. Maar… zij zijn wel veel bezig met routines om stress te verminderen. Of dit nu een dutje, bidden, wandelen of yoga is, ze kiezen bewust voor deze rust en ontspanningsmomenten.

80%-regel

De bewoners van ‘The Blue Zones’ passen de 80%-regel toe. Dit betekent: verlaag je calorie-inname met 20%. Stop met eten als je maag voor 80% vol is. De 20% kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of aankomen. We eten vaak meer dan nodig is. Dit wordt beïnvloed door de voedingsindustrie. Het aanbod is groter dan ooit. Denk vanuit de evolutietheorie: we hebben helemaal niet zoveel nodig want we hoeven niet meer te jagen en verzamelen, kruistochten te maken of huizen te bouwen.

Gezonde voeding

Denk nogmaals vanuit de evolutietheorie: ons lichaam heeft niks aan al die bewerkte voedingsmiddelen. Dit is enkel voor commerciële en economische doeleinden. De ‘Blue Zoners’ eten zo natuurlijk mogelijk, veel plantaardig, bonen, linzen en een beperkte inname vlees.

Wijn

In de Blauwe Zones wordt ook regelmatig, vaak dagelijks, met mate alcohol genuttigd. Vaak een tot twee glazen per dag tijdens het eten of tijdens samenzijn met vrienden.

Geloofsgemeenschap

Veel ‘Blue Zoners’ behoren tot een geloofsgemeenschap – welke maakt niet uit. Het regelmatig samenkomen met een groep waar je bij hoort, draagt bij aan de gezondheid.

Geliefden

Familie, relaties en kinderen staan op de eerste plek. Dit betekent dat de ‘Blue Zoners’ altijd zo dicht mogelijk bij elkaar proberen te blijven en tijd investeren in hun geliefden.

Verbinding

Het behoren tot een groep vrienden en sociale verbindingen aangaan staat centraal. Zo verenigen de inwoners van Okinawa zich bijvoorbeeld in ‘moais’. Dat zijn groepjes van vijf personen die zich voor het leven binden en elkaar steunen of elkaar aanspreken op ongezond of onwenselijk gedrag.

De effecten van deze negen leefstijlgewoontes

The Danish Twin Study’ toont aan dat 20%, van hoe lang de gemiddelde persoon leeft, bepaald wordt door genen. Dit betekent dat iemands leefstijl en omgeving voor 80% van belang is! Dat de gezondheidsvoordelen van de ‘Blue Zoners’ komen door hun leefstijl en omgeving, is een feit. We zetten de specifieke feiten van de vijf zones op een rij.

Ikaria

De bewoners van Ikaria hebben het laagste percentage leeftijd-gerelateerde ziektes, zoals Alzheimer, ter wereld. Ook dementie komt weinig voor op dit Griekse eilandje. De bewoners leven gemiddeld zeven jaar langer dan Amerikanen en blijven mentaal scherper en fysiek actief.

Loma linda

De verwachte gemiddelde leeftijd ligt voor de vrouwen rond de negenentachtig en voor de mannen rond de zevenentachtig. In Amerika worden de vrouwen gemiddeld tachtig en de mannen negenenzeventig.

Nicoya

In Nicoya hebben ze het laagste gemiddelde sterftecijfer van de hele wereld. Mensen uit Nicoya hebben twee keer zoveel kans, dan Amerikanen, om een negentigjarige leeftijd te halen. Dit betekent dat mensen niet rijk hoeven te zijn of de beste ziekenhuisvoorzieningen nodig hebben om gezond te zijn.

Okinawa

Hier wonen de meest langlevende vrouwen ter wereld. Daarnaast zijn deze vrouwen ook nog gezond en actief.

Sardinië

Dit eiland kent de hoogste concentratie aan mannelijke ouderen ter wereld.

Herfstdip? Vijf tips!
Zo word je bevlogen!

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
error: Content is protected !!
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.