Waarom het vitaliteitsbeleid écht werkt: een gesprek tussen &niped en Hago Zorg

Nieuws


Deze zomer hebben we in samenwerking met &niped een mooi project gestart voor 200 medewerkers, de VIP Coaches van Hago Zorg. Annabel Splinter van &niped spreekt met Stefan Smith, HR Business Manager bij Hago Zorg over de aanpak naar een gezondere organisatie.

Annabel Splinter:

Bij Hago Zorg ligt de focus op drie factoren: vakmanschap, interactie en plezier (VIP). Dit dragen zij dan ook uit in hun vitaliteitsbeleid. In samenwerking met Fitter Nederland is een plan gestart waarbij leidinggevenden bijvoorbeeld worden getraind op gebied van Vitaal Vakmanschap. Na aftrap van de laatste module worden zij uitgenodigd om mee te doen aan de Persoonlijke Gezondheidscheck. Later krijgen ook de medewerkers, stapsgewijs, de mogelijkheid mee te doen aan de check. Indien nodig en gewenst kunnen deelnemers daarop door met een van de tien fitprogramma’s. Hago Zorg zet de stap van inzicht naar impact.

‘‘De Persoonlijke Gezondheidscheck is voor ons onderdeel van het totaalplaatje van een gezonde organisatie. Een van de vier pijlers van ons “Vitaal Vakmanschap” is Vitaliteit en Gezondheid. De check is geïntegreerd in het 12-weken programma met app, van Fitter Nederland. Met dit programma werken we aan een volwaardig vitaliteitsbeleid. Met de inzichten die we opdoen kunnen we nog meer sturing geven aan ons beleid, om zo echt impact te maken.

We vinden het belangrijk dat het leuk is om met gezondheid en vitaliteit aan de slag te gaan. Door eerst te peilen hoe zulke initiatieven bevallen binnen een kleinere groep kunnen we daarvoor zorgen. Leidinggevenden doen daarom als koplopers mee aan de check. Zo creëren we draagvlak. 

De afgelopen twee jaar hebben de leidinggevenden al workshops bijgewoond op gebied van bewegen, voeding, slaap en stress. Door hen hierbij te betrekken kunnen we het belang van gezondheid en vitaliteit verankeren in het DNA van de organisatie. Van daaruit kunnen we dit uitstralen naar al onze medewerkers. De leidinggevenden hebben dan namelijk de kennis en ervaring om anderen hierover te informeren en enthousiasmeren.

Iedere leidinggevende geven we bijvoorbeeld twee Gezondbonnen om uit te delen binnen het team. Deze twee bonnen kunnen zij uitgeven aan medewerkers waarvan zij weten dat zij geïnteresseerd zijn in de check. Bijvoorbeeld aan medewerkers die in hun jaargesprek aan hebben gegeven hier waarde aan te hechten. Zo kunnen we diegenen die intrinsiek gemotiveerd zijn deze unieke kans als een van de eersten aanbieden.’’

Wat maakt jullie aanpak zo succesvol?

‘‘Ik heb nieuwe collega’s wel eens gevraagd wat zij het grootste verschil vinden tussen de schoonmaakbedrijven waar zij eerder werkten en Hago Zorg. Het antwoord: de manier waarop wij met mensen omgaan. We zien het belang in van luisteren naar de medewerkers en hun behoeftes. Hier doen we vervolgens ook echt iets mee: het is geen lippendienst.

Werken in de schoonmaak is enorm zwaar. Ons management en servicekantoor draaien ieder jaar minimaal een dag mee met een van onze schoonmaakmedewerkers. Gewoon om te weten: wat speelt daar nou precies? Vorig jaar liep ik in een ziekenhuis mee. ’s Morgens om 11 uur had ik al 9 km gelopen! En dan moet je ook nog opletten dat je je werkzaamheden verantwoord uitvoert. Dat maakt het nóg belangrijker aandacht te hebben voor de gezondheid.

Het management staat dan ook volkomen achter dit soort initiatieven. Ze maken het werk immers van dichtbij mee en zijn bereid hierin te investeren. Doordat het vertrouwen zo hoog is kunnen we het belang ook beter uitdragen binnen de rest van de organisatie. Nu de leidinggevenden hier ook bij betrokken worden bouwen we dit steeds verder uit. Deze verwevenheid draagt enorm bij aan het succes van de stappen die we zetten.’’

De eerste deelnames zijn afgelopen maand gestart. Hebben jullie al wat eerste reacties ontvangen?

‘‘De dag dat we de uitnodigingen naar de koplopers opstuurden kregen we al positieve reacties. De eerste was meteen al: ‘Wat super gaaf dat wij dit voor onze mensen doen!’. Het wordt zeer op prijs gesteld. We denken dat de check voor velen zorgt voor een stok achter de deur om aan de slag te gaan met de gezondheid. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!’’ 

Wil je meer informatie over onze aanpak in samenwerking met &niped of nog een ‘best practice’? Neem contact met ons op.

FNL Online: de Eindejaarseditie (start 2 november)

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu