‘s Avonds sporten & slapen

Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat mensen die aan het eind van de dag trainden een significant grotere toename in zowel kracht als spiermassa hadden dan de groep die ’s ochtends trainden.

Van de biologische processen in je lichaam blijkt je lichaamstemperatuur de grootste invloed te hebben op sportieve prestaties. Aan het eind van de middag en vroeg in de avond (15.30 tot 20.30 uur) is je temperatuur het hoogst.

Dit is een voordeel voor je training: je lichaam is al in activatiestand – en daarmee al beter opgewarmd voor de training. Gewrichten zijn soepeler, de zenuwen werken sneller en de doorbloeding van het lichaam is goed op gang. De spieren worden beter van bloed, zuurstof en bouwstoffen voorzien doordat de bloedvaten zich verwijden. Het gevolg is dat je aan het eind van de dag over je maximale spierkracht beschikt.

Kom je na je training moeilijk in slaap? Probeer tot twee uur voordat je gaat slapen niet meer te sporten. Trainen laat namelijk je lichaamstemperatuur stijgen én verhoogt de cortisolaanmaak (stresshormoon wat je wakker houdt). Deze twee waarden moeten juist lager zijn wanneer je naar bed gaat.
Geef je lichaam na het sporten dus de rust om weer te acclimatiseren voordat je je bed opzoekt.

Vandaag: Fiets en Sneakers naar je werk dag, doe je mee?
Fitter Nederland: coverstory Nijmegen Business

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.