Doe jij aan positief denken?

Positief denken, zo doe je dat!

Nieuws, Ontspanning

Naast het feit dat het 13 september Internationale Chocolade Dag is, is het óók de Internationale Dag van het Positief Denken. We willen je graag helpen om niet alleen vandaag positief te denken, maar het hele jaar (en de jaren daarna). Je hoeft de Internationale Chocolade Dag niet helemaal te vergeten. Want chocola maakt gelukkig, toch? Chocolade bevat fenylethylalanine, en het eten daarvan zorgt voor de aanmaak van endorfine; een gelukshormoon wat vrijkomt in je hersenen. Dit zorgt voor een blij, vrolijk en gelukkig gevoel. Voordat je naar de supermarkt rent om Tony Chocolonely in te slaan, wacht maar even. Helaas moet je teveel repen eten om dit gevoel te krijgen. Wil je weten hoe je dit gevoel wél krijgt zonder kilo’s aan te komen? Lees dan verder.

Vervanger voor chocola

Lachen is een goede oplossing voor meer endorfine. Dus trek je mondhoeken op naar iedereen die je tegenkomt vandaag (sla je collega’s niet over). De reacties zullen jou ook weer positief beïnvloeden. Je kunt ook je ochtenden beginnen met een show van je favoriete cabaretier of Funniest Home Videos. Zo weet je zeker dat je grijnzend op je werk arriveert.

Bekijk het van de positieve kant

Het is wetenschappelijk bewezen dat je stemming langdurig verbetert wanneer je stilstaat bij de positieve ervaringen van die dag. Het werkt nóg beter, als je dit noteert. Maak iedere avond een lijstje met minstens drie dingen die leuk waren of goed gingen. Dit stimuleert positief denken.

Wat deed je dat goed!

Betrap jij jezelf er wel eens op dat je vindt dat je collega een goede prestatie heeft geleverd maar dat je er vervolgens niks over zegt? Zo jammer! We houden veel te vaak onze mond wanneer we iets positiefs opmerken in onze werk- en privéomgeving. De beste manier om jezelf een goed gevoel te geven, is iemand anders een goed gevoel geven.

Maak het beste van je pauzes

Om je humeur op het werk te verbeteren, helpt het om in je pauze de werkmodus te ontvluchten. Ga even iets leuks doen voor jezelf of met je collega’s. Drink een kopje koffie om de hoek, verwen jezelf met een lekkere gezonde lunch of maak een wandeling. Zo heb je een fijne pauze en daarna meer positieve energie.

Je bent wat je eet

De beste bijwerking van een gezond en evenwichtig eetpatroon is een beter humeur en meer energie. Zorg dus dat je lekkere en gezonde maaltijden meeneemt naar je werk. Vermijd kant-en-klaar en omarm verse en goede producten zoals: noten, vis, volkorenproducten, kipfilet, ei, magere kwark, groente, bonen en fruit. Een goede organisatie vormt de basis van een gezond eetpatroon. Als je goed voorbereid bent, zal je minder snel zwichten voor de verleiding van een snelle, vette of zoete hap.

Kom in beweging!

Bewegen leidt tot positief denken en een positief leven. Je lichamelijke én mentale gezondheid verbetert. Een half uur wandelen of hardlopen per dag kan je stemming enorm verbeteren. Kies voor een kleine wandeling tijdens de pauze gezellig met je collega’s of mindful alleen.

Vier je successen!

Het is goed om belangrijke of leuke gebeurtenissen en mijlpalen te vieren, hoe klein ze ook zijn. Of het nou een succes op je werk is of privé, sta erbij stil en verwen jezelf. Vier het samen als het gaat om teamprestaties. Dit geeft positieve energie en stimuleert om het beste uit jezelf te halen en te genieten.

Verhoog je ‘NEAT’ voor een fitter leven! (Non-Exercise Activity Thermogenesis)
Plan je werkdag, zo doe je dat!

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu