Hoe is de sfeer momenteel binnen jouw team? Ga je met plezier (thuis) aan het werk? Is er ruimte voor een persoonlijk gesprek? Ook in deze tijd? Wat kun je met elkaar doen om de werksfeer positief te beïnvloeden? Onze vitaliteitstrainer Mandy geeft wat tips!
Echte communicatie
Tegenwoordig communiceren we ontzettend veel digitaal. Uit onderzoek blijkt echter dat gesprekken van een betere kwaliteit zijn, wanneer we ze in elkaars bijzijn voeren.
Hersengolven
Wetenschappers ondervonden dat wanneer twee personen rechtstreeks met elkaar praten, de hersengolven zich op elkaar afstemmen. De hersenen werken als het ware samen naar een gezamenlijk doel: communicatie. De onderzoekers denken dat dit een essentiële rol speelt in de relatie tussen mensen.
Dat kan verklaren waarom gesprekken in deze gekke tijd soms onhandig of niet effectief verlopen. Ondanks dat we weten dat echte communicatie beter is, kun je wel wat dingen doen om de band onderling sterk te houden.
Vier tips om samen met je team te bouwen aan een fijne werkomgeving:
- Onbekend maakt onbemind:
Organiseer een leuke online activiteit met je collega’s om elkaar beter te leren kennen. Wat staat er momenteel op de planning? - Wees op de hoogte van wat je collega’s bezighouden:
Het voordeel van online vergaderen is dat besluitvorming vaak sneller gaat. Maar onderschat de toegevoegde waarde van het praatje bij de koffie niet! Vraag eens hoe het thuis gaat en luister naar je collega’s. Het creëert een betere band. Doe dit bijvoorbeeld tijdens een lunchwandeling (bellend) op afstand, of plan een online Fika (koffiepauze zoals ze dit in Zweden doen; even niet over het werk praten).- TIP: Ga tijdens een pauze allebei op een fiets of loopband staan in de sportschool of op de hometrainer thuis, plak je telefoon op het apparaat met dubbelzijdig tape en bel in!
- Wees niet eigenwijs en schakel hulp in wanneer je het nodig hebt:
Leer je eigen sterke én zwakke punten kennen, en die van de mensen in je omgeving. Je collega is op sommige gebieden wellicht vaardiger dan jij of vindt een bepaalde taak simpelweg leuker om te doen. Communiceer waar je mee bezig bent en laat weten waar je tegenaan loopt. Misschien is de oplossing wel dichterbij dan je denkt. Dit kan je een hoop tijd en frustraties schelen. - Positieve karma:
Jij hebt weer kwaliteiten en vaardigheden die anderen missen, dus help je collega’s ook een handje. Zo help je elkaar en is iedereen geholpen!