Mentale ontspanning: fundament voor een gezonde leefstijl!

Bij mentale ontspanning ervaar je de mooie momenten van het leven intens. Het zijn momenten waarop je bewust wordt van al het moois wat er gebeurt en wat je bezit en lief hebt. Ze toveren een glimlach op je gezicht en maken je aan het lachen, soms jaren later nog.

Voel je daarom nooit schuldig als je een supergezellig weekend hebt gehad. Genieten (gezond of ongezond), het is de basis van een gelukkig leven en hoort er gewoon bij! En als dat betekent dat je af en toe te diep in het glaasje kijkt, of 5-gangen uiteten gaat met alles er op en er aan, nou en. HEERLIJK en superbelangrijk!

Waarom is mentale ontspanning belangrijk?

Als je mentaal gespannen bent, neem je snelle beslissingen. Ben je mentaal ontspannen, dan doe je de dingen met rust en aandacht. De kans is dan groot dat je betere beslissingen neemt, een fijner gesprekspartner bent en met meer aandacht en plezier je werk ervaart. Mentale ontspanning is je fundament voor een gezonde leefstijl!

Mentale ontspanning bereik je niet alleen door beweging of door yoga maar ook op een andere manier. Bijvoorbeeld door een feestje of een bezoekje aan de sauna, lekker wijn drinken met vriendinnen of koken. Je kunt het ook spontaan ervaren. Even koffie met een collega. Als je mentaal ontspannen bent is het makkelijker om een gezonde leefstijl vol te houden.

Maar omgekeerd, als je een gezonde leefstijl hanteert, fitter bent en lekker in je vel zit, zul je ook vaker mentaal ontspannen zijn. Hoezo? Omdat je goed en fit voelen zich niet beperkt tot je lichaam, maar doorwerkt in je bovenkamer! Je gezondheid is de basis voor je welzijn en bepaalt de intensiteit van je geluk. Als je fit bent, zul je versteld staan hoeveel fijne momenten je tegenkomt!

De basis voor mentale ontspanning

Om mentale ontspanning vaker en intenser te beleven, moet je de juiste basisvoorwaarden creëren. Gezonde voeding, drinken, beweging, rust en liefdevolle mensen om je heen zijn basisvoorwaarden om je goed te kunnen voelen. Deze elementen beïnvloeden elkaar en dienen met elkaar in evenwicht te zijn. Als één ervan wegvalt, zoals beweging, dan heeft dat invloed op de rest. Als je liefde tekort komt, kan het zijn dat je meer gaat eten om je gelukkig te voelen. Als je meer beweegt, kan het zijn dat je spontaan gezonder gaat eten. Waarom? Omdat je lijf na inspanning feilloos aangeeft dat het behoefte heeft aan een goede maaltijd in plaats van een hamburger. Andersom werkt het ook. Als je ophoudt met bewegen, ga je meestal ook slechter eten.

En als je alles bijna, net niet helemaal perfect voor elkaar hebt? Als je een sociaal actief leven leidt, je vaak en met plezier sport, je gezond eet en drinkt – maar de rust ontbreekt? Dan is het een kwestie van tijd voor je thuis zit met een burnout… Het bewaken van de balans tussen deze elementen is iets dat je kunt leren. Kort samengevat komt het neer op Heel Erg Goed Voor Jezelf Zorgen. Hoe je dat doet? Door organisatie en dagelijkse planning van deze 5 basiselementen (eten, drinken, bewegen, rust en liefde) Oftewel Fitnessbijbel-gebod 5.

Extreem gedrag? Iets gaat er mis!

Gezondheid gaat veel verder dan ‘healthy’ eten en (veel) bewegen. Aandacht voor plezier, rust en gezelligheid zijn net zo belangrijk! Loslaten dat het perfect moet, en begrijpen dat het leven niet zwart/wit is. Maar wat nou als je merkt dat je vaak doorslaat tijdens deze gezellige momenten (veel drinken, eten) of je verliest jezelf in compensatiegedrag en extreem veel sporten? Dan is dat een teken aan de wand. Je bent niet in balans. Een van de basiselementen neem je niet mee in je organisatie!

Misschien voelt die controle van supergezond doen prettig of denk je juist dat het extreme ontladen door flink ongezond doen nodig is om gelukkig te zijn, maar is beide duurzaam? Vraag jezelf af.. Wat gebeurt er als je een blessure krijgt? Thuis komt te zitten met stressklachten? Een duurzame gezonde leefstijl betekent dat je ook tegenslagen kunt handelen. Je bent niet bang om direct kilo’s aan te komen na een feestje of bij een blessure, en je schiet ook niet in de stress bij een tegenslag. Sterker nog, het gebeurt ook niet.

In mijn boek geef ik een plan van aanpak hoe je alle elementen (eten, drinken, bewegen, ontspanning en liefde) optimaal in balans brengt. In het kort houdt het in dat je:

Jezelf (meer) gaat accepteren! Wat maakt jou, jou? Speciaal? Anders dan anders en daarom bijzonder?

Dat pleasen, volgzaam zijn en hopen dat iedereen je leuk vindt, je eigen groei belemmert.

Perfectionisme, trots en narcisme een hoop stress en frustratie geven.

Je gaat keuzes maken en dus ook afscheid nemen van spullen, mensen, gewoontes om nieuwe kansen en meer geluk te creëren.

Je gaat benoemen wat je wilt bereiken en aan wie je tijd gaat investeren.

Positief denken, praten en met meer aandacht leven.

Elke dag een rustmoment plannen en elke week iets heeeel leuks doen met familie, je liefde en/of vrienden! Gezond en ongezond 🙂

Ik hoop dat ik je met dit blog aan het denken heb gezet, en vooral dat je begrijpt dat de balans vinden een dagelijkse bezigheid is van een goede organisatie en dat ontspanning je JUIST helpt gezondere keuzes te maken.

Succes!

*Bron en lees meer in Boek Fitnessbijbel voor vrouwen.

headerimage_marije

 

 

Waarom ‘less is more’ geldt voor krachttraining
Stressvoer

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu