Junkfood

“Junkfood maakt je dom”

In Nederland noemen we het ook wel “een vette hap”. Het aanbod is groot en goedkoop. Dit zorgt dan ook voor een wereldwijde consumptietoename van het calorierijke voedsel. We weten dat donuts, chocola, chips en gefrituurd eten niet gezond is, want het zit vol met zout, suikers en vetten en het kent een gebrek aan gezonde voedingsstoffen. Het overmatig eten van junkfood vergroot de kans op overgewicht en ziekten, dat weten we inmiddels. Maar de vraag luidt: maakt junkfood je dom?

Klein brein

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het regelmatig nuttigen van junkfood en een tekort aan gezonde voedingsstoffen, leidt tot atrofie (afname van hersenweefsel) op latere leeftijd. De verkleining vindt plaats in de hippocampus; het aantal hersencellen neemt af. De hippocampus bevindt zich in het limbisch systeem. Dit is een groep structuren die tussen de hersenstam en de hersenschors ligt. Dit gebied speelt een centrale rol bij de opslag van informatie in het geheugen; zo leren we nieuwe dingen, vormen we herinneren en vallen we terug op ons permanente geheugen.

Bij ziekten als Alzheimer en andere vormen van dementie, is de hippocampus het eerste hersendeel dat wordt aangetast. Er is dan sprake van vergeetachtigheid of een blokkade in het vormen van nieuwe herinneringen. Het overmatig consumeren van junkfood en een gebrek aan gezonde voedingsstoffen heeft hetzelfde effect: je geheugen gaat achteruit.

Eet (jezelf) slim

Van iedere hap eten die we doorslikken, gaat 20% van de energie naar onze hersenen. Voeding speelt dus een belangrijke rol voor ons brein. Eet (jezelf) dus slim! Hoe? Nou zo:

  • Beperk je suikerinname door etiketten te lezen en andere keuzes te maken.
  • Zorg voor afwisseling in je eetpatroon, denk aan: zuivel, vette vis, noten, peulvruchten, vlees en ei. Voor omega 3 (o.a. vis) geeft je brein een boost!
  • Kies altijd voor volkoren producten (zonder toegevoegde suikers). Je hersenen functioneren (goed) op koolhydraten. Geniet extra van je boterham!
  • Drink genoeg water. Probeer twee liter per dag te halen.

Wij hopen met deze informatie je te motiveren om ook voor gezonde voeding te kiezen om je brein en je mentale fitheid te optimaliseren (en niet alleen omdat je wilt afvallen). Succes!

Meer leren over gezonde voeding? Vraag hier een E-book aan.

Gezond.
Makkelijk en gezond eten in 2019
Wakker worden in je slaap is heel normaal!
We worden allemaal ‘s nachts wakker

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.