Is citroenwater wel of niet goed voor je?

We lezen veel berichten dat citroenwater vet zou afbreken of de ijzeropname in de weg zou zitten, en daar zit nog wel eens wat tegenstrijdigheid in. Hoe zit het echt? We vroegen het onze diëtiste Linda:

‘Het is een fabel dat citroenwater leidt tot vetafbraak. Hoewel veel mensen dit geloven, is er geen wetenschappelijk bewijs voor. En dat is eigenlijk ook wel logisch, want hier gaat de eerste wet van de thermodynamica op: “Wet van behoud van energie”. Of, zoals we het ook wel kennen, de energiebalans: energie-inname vs. energieverbruik. Als iemand wil afvallen bijvoorbeeld, dan zal iemand òf minder moeten eten/drinken, òf meer moeten bewegen, òf allebei. De citroen in citroenwater heeft hier geen enkele invloed op.

Citrusfruit is een bron van vitamine C. Dat geldt dus ook voor citroenen. Vitamine C is nodig voor de opname van ijzer in het lichaam. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen heemijzer (dierlijk) en niet-heemijzer (plantaardig). Heemijzer kan het lichaam beter opnemen dan niet-heemijzer. De gelijktijdige inname van vitamine C zou de opname van niet-heemijzer vergemakkelijken. Daarom wordt er ook weleens geadviseerd om bij iedere maaltijd een voedingsmiddel te eten waarin vitamine C zit (zoals groente en fruit). Citroenwater breekt dus niet ijzer af, het helpt juist bij de opname van ijzer.

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine. Dat wil zeggen dat er wat vitamine C uit de citroen in het (citroen)water terecht zal komen. Door het drinken van citroenwater kun je dus vitamine C binnenkrijgen. Vitamine C is echter wel gevoelig voor verhitting en zonlicht, dus laat het citroenwater niet te lang staan. Echter, het eten van hele stukken fruit levert meer gezondheidswinst op, omdat je dan alle gezonde bestanddelen van het fruit binnenkrijgt (zoals o.a. de voedingsvezels). Bovendien verhogen zure dranken het risico op tanderosie/gaatjes. Maar goed, hele stukken fruit zijn eveneens zuur en kunnen eveneens het risico op tanderosie verhogen…

Het is in ieder geval prima om als gezond ritueel ‘s ochtends citroenwater te drinken. Het draagt bij aan je dagelijkse vochtinname (o.a. goed voor de stoelgang) en het levert vitamine C. Eén citroen levert 26 mg vitamine C. Onze dagelijkse behoefte aan vitamine C is 75 mg. Hoeveel vitamine C er in citroenwater zit, is moeilijk te voorspellen. Al met al is het belangrijk dat men weet dat het drinken van citroenwater geen must is, maar ook dat het drinken van citroenwater niet leidt tot vetafbraak en ijzerafbraak.’

Oké, lekker blijven doen dus!

VITAM Vitaal
Wil je afvallen? Eet gezond op het werk!

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.