Hoe blijf je gemotiveerd? Vier tips!

Motivatie komt voornamelijk van binnen. Het is een gevoel dat je heel graag iets wil bereiken. Maar soms ebt dat gevoel weg. Hoe kun je dit gevoel oproepen en sterk houden?

Tip 1: Ga vermoeidheid te lijf!

Vermoeidheid is de grootste energiezuiger die er bestaat. Als je batterij leeg is, wil je niets liever dan kiezen voor gemak en rust. Ja, én bewegen is dan juist het enige wat helpt! Net als het minderen van suiker en goed slapen. Met deze drie elementen (bewegen, minder suiker en goed slapen) ben je vermoeidheid de baas en blijft je motivatie optimaal of kun je het weer aansterken. 

Tip 2: De 30 dagen regel

Het is een feit dat we ongeveer 30 dagen nodig hebben om een nieuwe gezonde gewoonte aan te leren. Dus, wat moeten we doen? Gedurende 30 dagen hetzelfde (en niet stoppen in het weekend of na dag 17). Bijvoorbeeld het bereiden van je nieuwe gezonde ontbijt of lunch. Geen suiker in de koffie etc. Werk altijd stap voor stap. Anders moet je gedurende 30 dagen wel heel veel nieuwe gewoontes ‘aanleren’ en je leven omgooien en dan voelt gezond leven als een regime met als gevolg dat je er de brui aan geeft.

Tip 3: Plan je sportmomenten naar je bioritme.

Als je een avondmens bent is het onverstandig te sporten in de ochtend. En vroege vogels zijn ’s avonds moeilijk te porren om van de bank af te komen. Plan je sportafspraken op basis van je bioritme. Lees ook mijn blog over het ontwikkelen van gezonde rituelen. Klik hier.

Tip 4: Kies voor de workout die bij je past.

Doe de test of jouw workout past bij jou, effectief is en ervoor gaat zorgen dat je het vol blijft houden:

  1. Mijn workout heeft een doel of bepaalde duur JA/NEE

Bijvoorbeeld: trainen voor de 5 of 10 kilometer. Of, deze les duurt minimaal 60 minuten, dan pas ben je klaar.

Jij bepaalt dus niet wanneer je mag stoppen dat bepaalt iemand die er verstand van heeft. (Mits je pijn krijgt natuurlijk.)

  1. Mijn training heeft een professionele en effectieve opbouw JA/NEE

Het antwoord is JA als het programma door een instructeur/professional is samengesteld.

  1. Deze workout past bij mijn bouw en lichamelijke conditie JA/NEE

Als je last hebt van flink overgewicht, een oude knieblessure of het is lang geleden dat je intensief getraind hebt, dan is het niet verstandig om te gaan hardlopen of meedoen met Bootcamp. Spinning, fietsen/moutainbiken, zwemmen of intensief wandelen volgens een trainingsprogramma zijn betere opties voor jou. Laat je adviseren!

  1. Deze workout vind ik écht heel leuk om te doen JA/NEE

Doe nooit iets wat je écht vreselijk vindt. Oké.. misschien is sporten sowieso een straf voor je, dan ga je nog steeds iets doen wat je het meest aanspreekt, jij je prettig bij voelt. Ook als blijkt dat het minder effectief is dan bijvoorbeeld hardlopen, Bootcamp of Bodyattack. Zo blijf je gemotiveerd.

Leer meer over motivatie en dit thema in mijn boek Fitnessbijbel voor vrouwen.

Marije

Doe de test: is mijn sport/training goed voor mij?
Werk je onregelmatig? 5 tips!

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu