Hoe beweeg je 2 uur per dag met een zittend beroep?

Nieuws, Training

Wat we al langer weten en momenteel hot item is in de media: zitten is het nieuwe roken! Om de kans op allerlei nare ziektes te voorkomen is het belangrijk twee uur per dag te bewegen, tijdens het werk. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Koffie, thee, water

Haal alle koffie, thee en water die je drinkt zelf! Zorg er dan wel voor dat je hierdoor niet meer koffie per dag gaat drinken, 2 tot 3 kopjes per dag is een mooi aantal. Neem een drinkfles mee naar het werk en zorg dat je minimaal 3 keer zo’n flesje vult. In totaal ben je dan al minimaal 6 keer van je werkplek af.

Printer, overleg, trap

Sta op als je iets van de printer pakt, ook al kan je er met je stoel naar toe rollen. Ook helpt het enorm als je naar je collega toe loopt om iets te overleggen, in plaats van te bellen of te mailen. Dit is overigens vaak ook efficiënter. Als laatste, maak een nieuwe gewoonte van de trap pakken in plaats van de lift. En als je op de 13e bent, in elk geval een gedeelte. Bouw dit op. Een nieuwe gewoonte aanleren kost zo’n 30 dagen. De eerste dagen is het misschien zwaar, wennen en makkelijk om in je oude gedrag terug te vallen. Weet dat over een maand in je systeem zit.

Beweeg in je pauze

Maak er een gewoonte van te bewegen in je pauze. Als je zittend eet, wat ook aan te raden is, verruil dan na 20 minuten je stoel om voor een lekkere wandeling buiten. Niet alleen beweeg je op deze manier, ook Vitamine D en de frisse lucht zal je goed doen om de middag door te komen. Is het weer echt te slecht, volg dan via YouTube een leuke beweegvideo, bijvoorbeeld deze kantoor-workout van Fitter Nederland ;).

Maak minimaal één overlegmoment dynamisch

Zorg voor vergaderingen waarin je staat of als je een kleiner team hebt: ga wandelen. Naast de gezondheidsvoordelen die het je oplevert, wordt je creatieve brein veel meer aangesproken als je wandelend en in een andere omgeving vergaderpunten bespreekt. Voor alle leidinggevenden: houd bila’s en werkbesprekingen met je mensen wandelend buiten. In dergelijke settings wordt de inhoud beter, jullie band versterkt en je komt aan je dagelijkse portie beweging!

In de vitaliteitsprogramma’s van Fitter Nederland besteden we veel aandacht aan bewegen. Meer weten? Neem contact met ons op!

 

Tip van de dag: voorkom uitstelgedrag
Tip van de dag: in slaap vallen

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu