Meer energie? Het geheim ligt in de nacht

Algemeen, Nieuws, Ontspanning

Met meer energie door het leven gaan, dat willen we allemaal wel. Het goede nieuws is: je kunt er vandaag nog mee beginnen. Door meer te slapen, een vast ritme aan te houden en kwalitatieve pauzes te nemen.

Saboteer jij je energie?

Een manier waarop mensen hun eigen energiepeil saboteren is door te weinig te slapen. Een extra aflevering op Netflix kijken, nog wat werk op de computer doen, even een spelletje op je telefoon spelen… en voor je het weet is het weer veel te laat. Een veelgehoord excuus is “ik heb geen tijd voor meer slaap” of “’s avonds is het enige moment voor mezelf”, maar houd eens bij hoeveel tijd je verdoet op social media of met het kijken van een serie. Natuurlijk is het belangrijk om ’s avonds te ontspannen, maar hoeveel uren voor de televisie heb je daadwerkelijk nodig? En is dat werkelijk waar je ontspannen van raakt?

Artikel loopt door onder afbeelding

Slaap is de basis

Pak een goede nacht slaap en je voelt je een nieuw mens. Maar voldoende rust en regelmaat zorgen niet alleen direct voor meer energie, maar zorgen er ook voor dat je fysiek en mentaal in staat bent om op andere vlakken in je leven gezonde keuzes te maken. Denk aan gezonder eten, meer bewegen of stoppen met roken. Maar bovenal zul je merken dat de dagelijkse taken, zoals werken en voor jezelf en je familie zorgen, je makkelijker af gaan. Je bent een prettiger mens en dat leidt tot het ontvangen van meer positieve energie van de mensen om je heen. Kortom, nachtrust is de katalysator van vitaliteit.

optimaliseer je ritme

  • Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed en sta elke ochtend op hetzelfde tijdstip op, ook in het weekend. Zet desnoods ’s avonds een wekker om je eraan te herinneren dat het bedtijd is.
  • Slaap voldoende: streef naar zeven tot negen uur per nacht! Ga eerder naar bed.
  • Neem kwalitatieve rustmomenten: las voldoende pauzes in en neem dan echt de tijd om tot rust te komen. Eet rustig je eten op, praat wat met anderen of maak een wandeling. Misschien lukt het je om elke dag op precies dezelfde tijdstippen te pauzeren?

Wil je meer lezen over slaap? Ontdek dan hier meer over het slapen in twee fasen, en hier lees je hoe je je ‘slaapschuld’ weg werkt. 

De nacht doorslapen, een mythe?
Whitepaper: Slaaptekort van medewerkers

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu