Herfstdip? Vijf tips!

Nieuws

De dagen worden korter, het regent, het is koud, mensen om je heen worden verkouden of ziek: je krijgt al bijna een dip als je dit leest. Onze tips om met energie deze dagen door te komen!

DAGLICHT

Daglicht in de buitenlucht geeft ons lichaam een oppepper. Om stress en dips te voorkomen is het belangrijk om elke dag buiten te zijn, zelfs op een regenachtige dag. Zorg ervoor dat je elke dag even buiten bent, al zit je daar misschien niet op te wachten. Een kwartiertje tot een half uur per dag moet lukken toch? Doorbreek het patroon en doe het toch, want frisse lucht zorgt voor een betere weerstand en het geeft energie. Een klein wandelingetje is al genoeg om voldoende op te doen.

Slaap

Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon. De meeste mensen hebben voldoende aan 7 tot 9 uur slaap per nacht. Als je teveel slaapt kun je daar ook vermoeid door raken. Stop 2 uur voordat je naar bed gaat met werken en eten, zodat je lichaam en geest in de ruststand gaan. Slaapproblemen ontstaan vaak als je ouder wordt en van nature een lichte slaper bent, je lichaam maakt minder melatonine aan. Geldt dit voor jou, zorg dan voor nog meer ontspanning: drink dan een kop thee, steek kaarsjes aan en vermijd fel licht en drukke televisie.

BEWEEG

Tja, we blijven het herhalen. Onderzoek na onderzoek toont aan dat wandelen helpt om depressies te voorkomen, en als je er één hebt deze minder heftig te laten zijn. Een wandeling is het beste wat je jezelf cadeau kunt geven.

ER OP UIT

Ook al zit je er niet direct op te wachten en vind je het fijn om lekker te cocoonen: onderneem actie! Spreek af met vrienden, ga lekker winkelen, volg een sportles waar je energie van krijgt. Alleen al door in de actie te komen activeer je jezelf en dit zorgt voor een instant goed gevoel. Door daadwerkelijk mensen om je heen te hebben, zul je sneller geneigd zijn gezellig te doen, waardoor je ook echt gezelliger voelt.

SUPPLEMENTEN

Een uitgebalanceerd voedingspatroon is in principe voldoende om aan je dagelijkse vitamines en mineralen te komen. Maar lukt dat ook altijd? Daarbij zijn we in de wintermaanden minder buiten. Extra vitamine D is geen overbodige luxe! Laat je wel adviseren en ga nooit op eigen houtje supplementen slikken. Een goede multivitamine, vitamine C, vitamine D3 en magnesium vormen een mooie basis.

 

Waarom je na het sporten niet kan slapen
Het geheim van ‘The Blue Zones’

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu