Fruit, wel of niet?

Soms hoor je dat mensen geen fruit eten, omdat ze willen afvallen. Meestal omdat ze hebben gehoord dat fruit veel suiker bevat, en suiker kun je tenslotte beter laten staan. Deze gedachtengang is begrijpelijk, maar toch kun je beter wél fruit blijven eten, ook als je af wil vallen.

Fruit bestaat uit eenvoudige (snelle) suikers. Toch is het geen goed idee om het uit je menu te schrappen. Fruit bevat relatief weinig calorieën, maar wel veel vocht en voedingsvezels. En juist die vezels maken het zo’n gezond keuze. Voedingsvezels vertragen namelijk de opname van de suiker uit de vrucht, én zorgen voor een verzadigd gevoel. Daarnaast bevat fruit veel vitamines en sommige fruitsoorten (bananen, appels) bevatten kalium. Het eten van minimaal twee stuks fruit per dag vermindert de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker.

Bovendien kan het eten van fruit je helpen op moeilijke momenten. Heb je trek in zoet, eet dan gerust een schaaltje aardbeien of een banaan, als dat ervoor zorgt dat je candybars en koeken laat liggen.

Sapjes

Een van de belangrijkste veroorzakers van overgewicht is het drinken van suikerrijke drankjes, zoals frisdrank en fruitsapjes.

Wanneer je een glas sap, frisdrank of limonade drinkt, ga je er namelijk niet minder om eten. Terwijl de calorieeën uit je drankje wel optellen bij je dagelijkse inname. Betekent dit dat je nooit meer sap kunt drinken?

Dat niet, wanneer je er erg van geniet moet dat af en toe kunnen. Maar dagelijks vruchtensap drinken – in de overtuiging dat het gezond is – dat kun je beter niet doen.

Suikerwater

Wist je dat een glas sinaasappelsap ongeveer 7 suikerklontjes bevat? Net zoveel als een glas cola. Helaas is vruchtensap geen gezond alternatief voor frisdrank of limonade. Wanneer sap wordt gemaakt uit fruit, worden de vezels gescheiden van het vocht en de suiker.

Wat je overhoudt is eigenlijk een glas suikerwater (wel met vitaminen). Ook houd je het nooit bij één of twee stuks geperst fruit. Kijk maar naar een glas sinaasappelsap. Dit zijn al snel drie sinaasappels. Zou je deze eten, inclusief vezels? Dan zit je na één of twee stuks al vol.

Succes!

“Een gemiddelde kerstdag is goed voor 6000 kcal” – Het AD
Gezond.
Makkelijk en gezond eten in 2019

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.