Doelen stellen: 3 manieren waarop je dat kunt verbeteren

Nieuws, Training

Wanneer je iets wil bereiken, of dat nu in je privéleven is of op je werk: het helpt om doelen te stellen. Je hebt dan een punt op de horizon om naartoe te werken. Maar met het vaststellen van dat (eind)punt ben je er nog niet. Het is nodig om subdoelen te stellen, je te focussen op je acties én geduld op te brengen. Wij geven je drie tips:

Tip 1: Stel kleine subdoelen

Een groot doel stellen is prima. Houd alleen wel in gedachten dat het lang duurt en veel tijd kost. Dat ‘wachten’ op resultaat kan demotiverend werken. Daarom is het belangrijk om niet alleen groot te dromen, maar ook een concrete planning met subdoelen te maken.

  • Bepaal een einddatum voor je doel.
  • Kies daarna tussendoelen en geef ook deze een ‘deadline’.
  • Bedenk welke acties je moet uitvoeren om deze te bereiken.
  • Vier kleine successen om gemotiveerd te blijven.

Tip 2: Focus op de handeling in plaats van het resultaat

Resultaten bereik je door inspanning (acties). Verleg dus je focus van het (eind)resultaat naar de handelingen die je moet verrichten om je doel te bereiken. Geef jezelf geen resultaatsverplichting, maar een inspanningsverplichting. Leer jezelf nieuwe gewoonten aan, steek daar je energie in.

 Tip 3: Geduld is een schone zaak

Verwacht niet direct resultaten: verandering komt met tijd. Dat geldt niet alleen voor het leren van nieuwe vaardigheden, maar ook voor het bereiken van resultaten (de Vierdaagse loop je ook niet in één keer, daar moet je voor trainen). Snelheid is niet je doel, wel het duurzaam bereiken van resultaat. Wees consistent in je handelen en heb geduld. Loop niet te hard van stapel in de hoop in één keer veel te behalen: er bestaat geen shortcut.

Meer bewegen: zet de eerste stap
Mindful communiceren: 3 oefeningen

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu