De zeven categorieën voor goede voornemens 

Heb jij je doelen voor 2019 al op een rijtje staan? De kans is groot dat één of meerdere van deze doelen in ‘The Essential Seven’ vallen. Deze lijst is opgesteld door Gretchen Rubin*. De lijst bestaat uit zeven categorieën waarin veel goede voornemens en wensen tot gedragsverandering vallen. Ze onderscheidt:

  1. Gezonder eten en drinken
  2. Meer sporten en bewegen
  3. Bewuster met geld omgaan, meer sparen, minder uitgeven
  4. Beter ontspannen en genieten
  5. Meer gedaan krijgen, minder uitstelgedrag vertonen
  6. Opruimen, schoonhouden, organiseren
  7. Interactie met jezelf en anderen: familie, religie en de wereld
Meerdere categorieën

Wanneer je een gewoonte wil aanleren, dan kan het zo zijn dat deze meerdere gebieden aanpakt. Bijvoorbeeld ‘elke dag een half uur wandelen, na het avondeten’: het is niet alleen een vorm van meer bewegen (2), maar ook ontspanning (4). Het kan zelfs in de categorie 7: Interactie vallen, wanneer je samen met iemand gaat lopen, of onderweg een praatje maakt met mensen. Zie het dus zo: het aanleren van een kleine goede gewoonte, heeft effect op meerdere categorieën. Een (drie)dubbel succes!

*Rubin is auteur, ze publiceert over geluk en gedragsverandering.

Recept voor gezondere kruidnoten
“Een gemiddelde kerstdag is goed voor 6000 kcal” – Het AD

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
error: Content is protected !!
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.