Sterke rug- en buikspieren? Hoe zit dat eigenlijk?

Wauw wat een controle! Dat is wat ik denk als ik kijk naar o.a. de turners op de Olympische Spelen. Zo strak, zo soepel en zo sterk! Ik kan het me bijna niet voorstellen dat iemand dit kan. Waar halen ze de controle en stabiliteit vandaan? Hoe kunnen ze zo goed in evenwicht blijven? Ik kan je vertellen: dit heeft te maken met héél veel trainen en een hele goede core stability (romp stabiliteit)! En niet alleen een olympisch atleet heeft hier veel aan! Jij ook!

Als je kijkt naar je wervelkolom is het eigenlijk een stapel ruggenwervels met schijven ertussen. Zo is deze stapel zeer flexibel. Je romp is eigenlijk de basis van je lichaam. Van daaruit beweeg je je armen, benen of hoofd. Wanneer je romp dus heel flexibel en slap is, wordt het ook veel moeilijker om je armen en benen met precisie te bewegen. Vergelijk dit met een hijskraan. De horizontale arm kan nauwkeurig worden bestuurd doordat de verticale mast (de toren) heel erg stevig en stijf is. Stel je voor: deze mast is flexibel, zoals een stapel schijven. Die horizontale arm zal veel meer rondzwaaien en kan dan niet meer met controle worden bestuurd! Daarom is het belangrijk dat de mast stijf is. Nu heeft een menselijk lichaam wel wat meer bewegingsmogelijkheden dan een hijskraan, maar je snapt het principe.

Om toch met precisie onze armen en benen te kunnen bewegen, is het essentieel om ervoor te zorgen dat onze wervelkolom sterk en stevig wordt. Dit doen we door ongeveer alle omliggende spieren aan te spannen zodat je wervelkolom eigenlijk net zo stevig wordt als zo’n hijskraan mast. Zo creëer je een sterke en vaste basis waar vanaf je zeer nauwkeurig je armen, benen en hoofd kunt bewegen. Je romp is een soort van fundering! Je hebt het gelezen: ongeveer alle omliggende spieren! Dus niet alleen je buikspieren! Span je alleen je buikspieren aan, dan trek je de stapel met wervels scheef één kant op en ben je veel minder stabiel en dus minder stevig (en je gaat ook nog eens krom lopen!).

Wil jij ook een sterke core? Train dan niet alleen je buikspieren maar ook je rug-, schouder-, bil- en heupspieren! Al deze spiergroepen dragen bij aan een sterke core. En dit is niet alleen belangrijk voor als je meedoet aan de olympische spelen of aan krachttraining doet, dit is zeker net zo belangrijk voor duursporters (stabiliteit op de fiets, het constant opvangen van de impact bij het hardlopen of het steeds opnieuw kunnen aanzetten van sprintjes tijdens een voetbalwedstrijd) of als je de hele dag aan het schoonmaken bent in huis! Er zijn ontzettend veel verschillende oefeningen om je core te trainen, waaronder de verschillende soorten plank oefeningen. Maar ook evenwichtsoefeningen op een fitnessbal dagen je core stability ontzettend uit. Probeer tijdens deze oefeningen altijd je natuurlijke rugpositie vast te houden. Hoe lang kan jij de plank vasthouden?

Redactie Rowy:

main_rowy

Foto: TeamNL.org (lees daar alles over Rio 2016)

Wist je dat…? Lichte activiteit na inspanning lactaat helpt opruimen in je spieren?
Waarom hardlopen onverstandig is als je net begint met sporten

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.