Dé core oefening voor op kantoor

Nieuws, Training

Na vandaag heb je geen smoes meer om niet dagelijks met het versterken van je lichaam bezig te zijn. Maak van deze core oefening jouw nieuwe gezonde gewoonte!

Dagelijks urenlang aan je bureau zitten brengt narigheid met zich mee op de lange termijn, maar heeft ook directe gevolgen: je zakt steeds verder weg in je stoel en je buigt alsmaar meer over je toetsenbord.

Tijd om daar wat aan te doen!

Een belangrijke speler bij het ongedaan maken van deze houding en de bijbehorende lage rugklachten is de ‘transversus abdominis (TVA)’, beter bekend als de binnenste buikspier. Deze spier vormt een korset om je middel en zorgt voor stabilisatie van heup en rug.

Een stabiele houding verkleint de kans op irritante pijntjes, slepende blessures én geeft je het gevoel dat je ‘steviger in je schoenen staat’, letterlijk. Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat het versterken van de tva een onmisbaar element is bij het verbeteren van je fysieke prestaties: van bureau tot sportveld. Bovendien is het een optelsom, want zit je overdag in een betere houding, dan heb je daar direct baat bij als je gaat rennen, tillen, duwen of trekken.

De Wall Retraction is een core oefening die twee dingen doet:

    • Zet je lichaam in een optimale positie: een rechte lijn tussen oor, schouder, heup;
    • Activeert en versterkt de TVA.

Huiswerk 1: herhaal de Wall Retraction elke dag van de komende week 5 keer en probeer minstens 5 goede ademhalingen per keer vol te houden.
Huiswerk 2: Als je aan je bureau zit, sta dan één keer per uur op uit je stoel, probeer zo recht mogelijk te staan en span op uitademing je TVA stevig aan. Ga vanuit die positie terug in je stoel zitten.

Tip van de dag: in slaap vallen
(H)erken negatieve stress

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.