Interview ‘We willen juist de groep bereiken die nog niet met een gezondere levensstijl bezig is’

Algemeen, Nieuws
Niet alleen obesitas is een groeiend probleem in Nederland. Een groot deel van het verzuim binnen bedrijven heeft als oorzaak slechte voeding en weinig beweging. Daarom bedacht Ilona Huitink samen met Marije de Vries Fitter Nederland. “We willen dat heel Nederland fitter wordt, zodat ziektes kunnen worden voorkomen.”

“Ik heb altijd al veel interesse gehad in voeding en beweging”, vertelt Ilona. “Maar Marije is degene die er inhoudelijk het meeste vanaf weet.” Ilona Huitink merkt dat organisaties veel bezig zijn met vitaliteit. “Veel bedrijven kampen met verzuim en zij willen een slag maken naar preventie van dat verzuim.” Hoe voorkom je dat mensen ziek worden? Ilona had daar wel een idee over. Samen met Marije startte zij Fitter Nederland. “Er zijn weinig laagdrempelige programma’s om medewerkers van bedrijven fitter te maken. Daarom zag ik hier wel een kans in.” Marije was al eerder met fit programma’s bezig en schreef het boek de ‘Fitnessbijbel’. “Het zes-weken-programma uit haar boek hebben we vertaalt naar een twaalf weken programma voor organisaties. De Fitgids voor werkend Nederland, ons tweede boek, is het resultaat.”

Naast bedrijven doet Fitter Nederland ook het één en ander in het onderwijs. “Onze missie is om heel Nederland fitter te maken. We hebben veel connecties in de sportbranche en Marije bereikt met haar boek ook vele consumenten.” Voor werkend Nederland willen zij vooral bijdragen aan de fysieke en mentale fitheid van de medewerkers en bijdragen in organisatiedoelstellingen op het gebied van verzuim, medewerkerstevredenheid en duurzame inzetbaarheid. En dat is soms best lastig. “Niet alle medewerkers in een bedrijf staan hier direct open voor. Vaak zie je dat bedrijven in het verleden al veel geprobeerd hebben. Bijvoorbeeld fruit neerzetten of korting geven op een fitnessabonnement.” Maar dat werkt niet, vertelt Ilona. “Dan gebruiken alleen mensen het die al met een gezondere levensstijl bezig zijn. Je wilt juist die groep bereiken die er nog niet mee bezig is.” Daarom vindt Ilona het belangrijk dat alle medewerkers van het bedrijf bij het programma betrokken worden. “Je kunt mensen niet verplichten mee te doen, maar we vragen wel of zij bij de eerste bijeenkomst aanwezig zijn.” Bij die eerste bijeenkomst krijgt iedereen een fitgids uitgedeeld. Dat is het boek wat ten grondslag ligt aan het twaalf weken programma.

“Verder doen we vooral veel aan marketing en communicatie om mensen te stimuleren. Er is zelfs een onderzoek waaruit blijkt dat 90% van de mensen gemotiveerd worden om gezonder te leven als zij dat in hun omgeving, bijvoorbeeld bij collega’s, zien.” En die strategie werkt. Bij het bedrijf Alliander, waar Fitter Nederland met zijn programma bezig is, leest 79% de wekelijkse nieuwsbrief. “En dat is van monteur tot directeur. Dus dat is een heel mooi resultaat.”

Wat is het belangrijkste voedingsadvies wat Fitter Nederland aanhoudt? “Het belangrijkste is dat we terug gaan naar de basis. Dat is misschien nu een trend, maar wel één die blijft en waar wij in geloven.” Ilona zegt dat het programma laagdrempelig moet zijn en dus moeten de voedingsadviezen dat ook zijn. “Je hebt tegenwoordig zoveel diëten zoals Paleo, maar daar bereiken wij niet de massa mee. “In onze programma’s stappen we volledig af van diëten en richten we ons op het aanleren van een gezonde leefstijl.” Een belangrijke stap vindt ze daarbij dat men leert etiketten lezen. Mensen moeten bewuster worden van wat zij eten. “Vaak is suiker dan een boosdoener die in veel producten verstopt zit. Als mensen de stap kunnen maken om uit twee potten pindakaas de gezonde versie te kiezen, degene zonder suiker, dan zijn wij al heel blij.” Ilona denkt dat veel mensen te weinig kennis hebben over voeding, beweging en ontspanning. “Die kennis reiken wij de mensen aan in die twaalf weken.”

Foto: Ilona Huitink

Bron: http://tinyurl.com/ml7cfyo

Junkfood 2.0: Sushi!
Test: Is mijn krachttraining optimaal voor resultaat?

Wellicht vind je dit ook leuk!

Menu